5 Medewerkers

5.3 “Door intervisie kunnen we samen inhoud geven aan deze nieuwe functie”

5.3 “Door intervisie kunnen we samen inhoud geven aan deze nieuwe functie”.

“Het is fijn om elkaar te spreken en ervaringen uit te wisselen, zeker omdat de functie van Coördinerend Begeleider nieuw is. Als Teamcoach structureert en coördineert Margreet onze intervisiegroep. Zo komen we samen tot meer, dan wanneer we zonder begeleiding zouden samen zitten.”

Eef de Nooijer is Coördinerend Begeleider bij 3 locaties in Oud-Middelburg. Eén keer in de twee maanden komt zij samen met haar intervisiegroep, die 8 Coördinerend Begeleiders telt. Margreet Snoeck is Teamcoach. Zij legt uit wat intervisie is. “Intervisie is een vorm van deskundigheidsbevordering. Je gaat samen aan de slag met werkgerelateerde vraagstukken. Concreet betekent dit dat we ervaringen uitwisselen en specifieke casuïstiek bespreken.” Eef vult aan dat ook het maken van verbinding en het leggen van contacten voor haar belangrijk zijn. “Aanvankelijk was de groep veel groter, maar dat werkte minder prettig. Om die reden is de groep gesplitst in vier kleinere groepen.”

Tips en adviezen krijgen

Zowel Eef als Margreet zien de meerwaarde van intervisie, met name omdat de functie Coördinerend Begeleider recent geïntroduceerd is. “Het is een nieuwe functie, die de medewerkers voor een deel zelf moeten invullen”, legt Margreet uit. “Om die reden besteden we veel aandacht aan ieders inbreng. Door middel van vragen nemen we iemands handelen onder de loep. Hierdoor krijgen medewerkers inzicht in hun onderliggende overtuigingen en normen en waarden. Dat is belangrijk, want die bepalen voor een deel het handelen. Daardoor stappen ze bijvoorbeeld steeds in dezelfde valkuil of is het lastig om een collega aan te spreken. Vaak zijn dit herkenbare thema’s, waarvan ook de anderen leren. Onderwerpen die de revue passeerden, zijn onder andere de werkdruk, de samenwerking binnen het team, de samenwerking met de driehoek (Coördinerend Begeleider-Manager-gedragsdeskundige) en het geven van feedback. Ik probeer de vraag altijd zo concreet mogelijk te krijgen. Vervolgens kunnen de andere teamleden vragen stellen om de vraag te verhelderen. Ik nodig de teamleden altijd uit zo nieuwsgierig mogelijk te zijn. Dat betekent: doorvragen. Pas daarna mag iedereen met tips en advies komen. Ik werk vaak aan de hand van een bepaalde methodiek. Een voorbeeld daarvan is ‘positief roddelen’. Dit is een methode om positieve feedback te geven.” Eef is enthousiast over deze manier van werken. “Dit levert vaak tips en adviezen op, waaraan jezelf niet had gedacht. Verder merk ik dat je, door ruggenspraak te hebben met anderen, wat sterker in je schoenen komt te staan.”

Twee soorten intervisiebijeenkomsten

Eef vertelt hoe fijn deze intervisiebijeenkomsten voor haar zijn. “Er is onderling veel herkenning. Bovendien is het prettig om elkaar te speken. We staan allemaal voor dezelfde uitdaging, namelijk vorm en inhoud geven aan een nieuwe functie. Daarvan wordt gezegd dat we sleutelfiguren zijn binnen de zorgvisie Triple-C, maar tot nu toe is voor ons niet helemaal duidelijk welke sleutelrol we moeten spelen.” Om die reden vindt Eef het goed dat er, behalve de tweemaandelijkse intervisiegroep, ook twee keer per jaar een werkbijeenkomst is met alle Coördinerend Begeleiders. De bestuurder sluit tijdens een deel van deze bijeenkomst aan. “Een voorbeeld van wat we daar bespreken? De werktelefoon! Tot voor kort werden tal van Coördinerend Begeleiders voortdurend op hun eigen telefoon gebeld. Dat is nu opgelost. Fijn, want dat is een belangrijke voorwaarde om ons werk goed te kunnen doen. Andere vraagstukken die hier aan de orde komen, zijn de samenwerking met de driehoek en de verschillende taken die wij als Coördinerend Begeleider al dan niet op ons dienen te nemen.”

Meerwaarde

Zowel Eef als Margreet zijn enthousiast over de manier waarop de intervisiegroep bijdraagt aan het werk en welbevinden van de Coördinerend Begeleiders. Mede daarom vindt Eef het jammer dat de intervisiegroep vaak niet compleet is. “Het zou naar mijn idee nog meer waarde hebben als we steeds met een voltallige groep zijn.” Margreet beaamt dit en benadrukt dat de bijeenkomsten altijd duidelijk vooraf ingepland staan. “Toch moeten collega’s soms afmelden vanwege personeelstekort in het team of een zieke thuis. Mooi is overigens wel dat er ook collega’s zijn, die op hun vrije dag terugkomen voor de intervisiebijeenkomsten.” Ondanks deze kanttekening zijn zowel Margreet als Eef blij met de manier waarop de intervisie wordt vormgegeven. Margreet: “Het is een mooie vorm om collega’s samen te laten praten over hun werk, hun inbreng en hun eigen handelen. Zo doen ze nieuwe inzichten op, die ze kunnen toepassen in hun dagelijkse werk. Bovendien, je leert hierdoor ook over jezelf. Om die reden zou ik het iedereen gunnen.” Eef tot slot benadrukt dat het juist voor de functie Coördinerend Begeleider zo waardevol is. “Anders zouden we elkaar eigenlijk niet zien. Nu worden ook de lijntjes met collega’s een stuk korter en dat is prettig.”